O kursie
Czy PROJEKT może być DEDYKOWANY szerokiemu gronu odbiorców? Jak napisać pismo do pana UZIĘBŁO i pana MIOTKE? A może JESTEŚCIE PAŃSTWO zainteresowani, jakie POSIADAMY słowniki ortograficzne?
Słowa i konstrukcje, które w poprzednich trzech zdaniach zapisano WERSALIKAMI, budzą wątpliwości poprawnościowe. Jakie i dlaczego? Chętnie o tym opowiem!
Proponuję kilkugodzinne szkolenie z zakresu kultury języka polskiego dostosowane do potrzeb zamawiającego. W przestrzeni publicznej, na stronach internetowych rozmaitych firm (ba, nawet Uniwersytetu Gdańskiego), w pismach urzędowych itp. znajdziemy dziesiątki błędów językowych. Większość z nich wyeliminować jest naprawdę łatwo – pod warunkiem(,) że umie się je właściwie zidentyfikować. Na szkoleniu chciałabym przedstawić błędy – te popularne i te mniej oczywiste – aby wypowiedzi przygotowywane przez pracowników zamawiającego podmiotu były jak najbliższe ideału (lub ideałowi).
Metody i formy pracy:
► konwersatorium (wykład konwersatoryjny) z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej;
► analiza problemów;
► wykonywanie ćwiczeń praktycznych.
Treści programowe z zakresu kultury języka – dostosowane do potrzeb danej grupy odbiorców (np. urzędników, prawników, redaktorów stron internetowych, copywriterów).
Przykładowe obszary:
► poprawność składniowa (budowa związków wyrazowych i zdań, (nad)używanie imiesłowów zakończonych na -ąc, objaśnienie popularnych błędów w konstrukcji wypowiedzeń);
► poprawność ortograficzna (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna, rozdzielna i z łącznikiem, tworzenie skrótów i skrótowców);
► poprawność interpunkcyjna (ze szczególnym uwzględnieniem reguł użycia przecinka);
► poprawność fleksyjna (odmiana nazwisk polskich i obcych);
► poprawność leksykalna (wyrazy i wyrażenia używane w błędnym znaczeniu, słownictwo nadużywane, popularne błędy frazeologiczne, wybrane problemy z zakresu słowotwórstwa, np. problematyka tzw. feminatywów);
► poprawność stylistyczna (specyfika języka urzędowego, języka naukowego i innych odmian stylistycznych polszczyzny);
► poprawność fonetyczna (akcentowanie);
► etykieta językowa (zasady grzeczności językowej w ujęciu tradycyjnym i współczesnym).
Cele szkolenia:
► Zapoznanie uczestników szkolenia ze współczesną normą językową (pozwoli to na ograniczenie błędów językowych popełnianych przez nich w przestrzeni publicznej, na stronach internetowych, w pismach urzędowych itp.).
► Omówienie zasad regulujących normę językową w mowie i piśmie (dzięki temu uczestnicy szkolenia będą potrafili ocenić pod kątem poprawności i stosowności rozmaite innowacje językowe z ich dziedziny, a w rezultacie dokonać wyboru tych elementów językowych, które są najlepsze w danej sytuacji komunikacyjnej).
► Przedstawienie źródeł normy językowej (gdzie, również w internecie, szukać wiarygodnych informacji o tym, czy coś mieści się w normie, czy raczej jest uznawane za błąd).
► Kształtowanie racjonalnej postawy wobec języka (w opozycji do postawy obojętnej, purystycznej i liberalnej).