Niewidomi: jak pomagać, żeby nie zaszkodzić

Lista życzeń Udostępnij
Udostępnij kurs
Odnośnik strony
Udostępnij w mediach społecznościowych

O kursie

Zwrócenie uwagi na właściwe formy udzielania wsparcia osobom niewidomym napotykanym na co dzień: na ulicy, w instytucjach kultury, w przestrzeni uczelni, w pracy.
Pokazanie, jak należy komunikować się z osobą z niepełnosprawnością, aby komunikacja ta była jak najbardziej efektywna, ale też nie dyskryminująca.
Zaznajomienie uczestników z podstawowymi formami wsparcia osób niewidomych na poziomie architektonicznym i cyfrowym.
Uwrażliwienie uczestników na szczególne potrzeby, ale także podmiotowe traktowanie osób z niepełnosprawnością.

Szkolenie obejmuje dwie zasadnicze części. W części pierwszej, podczas pogadanki z elementami dialogu z salą, przybliżone zostają najważniejsze zasady, których warto się trzymać w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością. Zaczynam od bardzo ogólnych reguł przydatnych w przypadku każdej niepełnosprawności, nie infantylizuj, podczas rozmowy zwracaj się do osoby z niepełnosprawnością, a nie do jej asystenta, uszanuj samodzielność, etc. Następnie przechodzę do bardziej technicznych aspektów związanych stricte z osobami niewidomymi. Tu opowiadam o tym, jak prowadzić osobę niewidomą, w jaki sposób opisywać jej trasę, jeśli zapyta o drogę, dlaczego nie należy odchodzić bez ostrzeżenia, gdy rozmawiamy z osobą niewidomą i tym podobne. Drugą ważną częścią są ćwiczenia praktyczne, gdzie pozwalam uczestnikom szkolenia przetestować w praktyce to, o czym mówiłem w części teoretycznej. Jest to też możliwość wczucia się częściowo w perspektywę osoby niewidomej. Niektóre ćwiczenia, jak na przykład prowadzenie niewidomego wykonywana jest w parach, gdzie jedna z osób ma zasłonięte oczy. Inne, jak na przykład bezwzrokowe podpisywanie się można wykonać pojedynczo. W tej części szkolenia możliwa jest również prezentacja sprzętu ułatwiającego funkcjonowanie osobom z niepełnosprawnością wzroku.

Treści programowe szkolenia:

1. Podstawowe zasady w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością
2. Techniczne wskazówki związane ze wspieraniem osób niewidomych w przestrzeni publicznej
3. Praktyczne umiejętności takie, jak bezpieczne prowadzenie osób niewidomych
4. Znajomość podstawowych rozwiązań technologicznych i infrastrukturalnych ułatwiających funkcjonowanie osobom niewidomym i ich przeznaczenia

Pokaż więcej

Want to receive push notifications for all major on-site activities?